Sunday, November 13, 2011

Julegave strikking

Mange vil gjerne strikke julegaver til sine kjære, men hvilke prosjekt skal man begynne på? Jeg ble med på A's almanakk sin flotte along hvor man skulle strikke en julegave i måneden frem til desember, jeg må innrømme jeg falt litt av lasset i løpet av sommeren. Men, noen julegaver ligger klar, og det er deilig. Her kommer min liste over fine og litt raske julegaver:

1. Den klassiske ribbestikka luen, den kan strikkes i det meste av garn og passer stort sett uansett fordi den blir elastisk. Strikker man den ensfarget kan alle, selv de som synes hjemmestrikkede ting er flaut bruke den. Det beste er at det går fort og det liker vi! En sikker vinner under treet vil jeg tro.
Rask oppskrift: Legg opp 80 masker på pinne 4 i dobbel tråd, en tråd Tynn Alpakka og en tråd Babysilk fra Du Store Alpakka. Strikk 2 rett og 2 vrang rundt til arbeidet måler 23 cm. Fell slik: strikk 2 m vr sammen i de to rette maskene, strikk så 1 r 2 vr i 4 cm. Strikk 2 rett sammen i vr maskene og strikk 1 omgang. Dra tråden igjennom alle maskene og sy igjen! ("Oppskriften" er litt dårlig forklart, men du ser kanskje poenget iallfall?)

2. Votter - det finnes votter i alle mønster og fasonger, selv liker jeg veldig godt selbuvotter
Disse strikket jeg i 2009 og de er nesten like fine enda.

3. Hals - noen halse går fort og er veldig gode, f.eks. denne halsen som er strikket i dobbel Puno fra Rauma, den klør ikke, er veldig moteriktig og holder deg skikkelig varm. Dette er julegaven som man kan begynne på et par dager før jul og likevel levere pent innpakket på julaften.
Bildet er lånt fra PT design hefte 103 oppskrift 1579 hvor du finner oppskriften på halsen.

4. Angry bird - den var litt dillete å lage, men kult å ha for en angry bird fan, og den skaper nok litt latter rundt julegavebordet.

5. Grytekluter - det er ikke min sterkeste side, men her er variasjonene store og det finnes noe for en hver smak. Min favoritt akkurat nå er disse:
Fra Pt Interiør hefte 110 oppskrift 1711. Som for øvrig et veldig flott hefte med masse gode julegave tips til hjemmet!
Her er mine egne godt brukte grytekluter, de begynner å bli noen år og trenger akkurat nå sårt en vask, men det illustrerer poenget, nye grytekluter er alltid kjekt å få! (Oppskrift i Pt Interiør 93)


6. Klut - Begynner det å nærme seg jul, og du blir desperat. Hvorfor ikke gi bort en vaskeklut? Jeg har strikket flere og gitt bort med stort hell. Mine er strikket i Helårsgarn fra Rauma/PT hvor jeg legger opp 42 m. på pinne 4,5 og strikker 2 r og 2 vr to omganger og motsatt omgangen etter, gjentar dette til det er akkurat nok masker igjen til å felle av med. VIPS! *simsalabim* en fin kult som kan gis vekk på en kul måte slik som her.

Jada, kluten er også moden for en vask, men skal man skrive et langt blogginnlegg midt i eksamenslesningen så blir det med realistiske bilder fra en hybel i bruk ;)

Det var mitt for i kveld. Flere tips tas i mot med STOR takk! Dette tror jeg det er mange som lurer på nemlig!

No comments:

Post a Comment